Bergen bedwingen in Sikkim

haaidie!!

het vervolg...

Na het 2de bezoek aan het ziekenhuis, ditmaal voor sinusitis, hebben we een shared jeep genomen: d.w.z. 2u aan een stuk opgevouwen in een jeep met minstens 15 personen en constant bibbel bobbel babbel bikkel bekkel. m.a.w. compleet door elkaar geschud worden door de staat van het wegdek.. Als je dan ook nog eens aan de grens van Sikkim een half uur moet wachten eer je visum gechekt is, dan wordt het wel heel heet met zijn 15en..

Alleszins goed aangekomen in Pelling en goed ontvangen door de bazen van de hotels die we via de ma van Koen voor een prijsje hebben kunnen bemachtigen..

In Pelling hebben we 2 kloosters bezocht, allebei boven op een berg, dus klimmeklimmeklimme! Maar was best wel de moeite.. Weer was niet geweldig, heel bewolkt en regenachtig waardoor we de uitzichten niet echt hebben kunnen bewonderen..

Tijdens ons verblijf hebben we dus verschillende dingen gedaan die we in Belgie amper doen: boeken lezen, rusten, bier drinken,... (mmm, mss gebeuren sommige dingen hiervan wel in Belgie...) Alleszins, het was een rustig maar aangenaam verblijf... wel ff verschoten op een avond toen er op onze deur werd geklopt, een man begon te brabbelen en wandelde onze kamer in. Meteen kwam de baas van het guesthouse eraan en sleurde deze man uit de kamer, gaf hem een rammeling op zijn hoofd vlak voor onze deur en sleurde hem weg van het guesthouse.. vreemde zaken...

Na Pelling hebben we onze rugzak genomen en zijn we al wandelend naar het Ketchopari lake (heilig meer) vertrokken. De mensen van het tourist bureau zeiden dat het een 4-5h walk was, en we besloten dat we dat wel aankonden... Na 500 meter uit Pelling stappen begon het pad steil naar beneden te gaan. Op zich geen probleem, ware het niet dat ge elke moment neer kon gaan door de ongelooflijk gladde ondergrond.. was behoorlijk vermoeiend aangezien het dalen 4u geduurd heeft!! Mijn benen waren aan het trillen gelijk zot, ik begon heel bang te worden voor het vallen, want het is natuurlijk kwestie van te stoppen als ge naar beneden glijdt...

Beneden aangekomen nog wa geklefferd naar boven op handen en voeten aangezien pad verdwenen was.. Eens aangekomen op de weg moesten we nog 10km naar boven... Na 2 km was ik helemaal stuk en hebben we een auto gestopt die ons wilde meenemen naar boven...

Daar hebben we het meer gezien, niet veel speciaals, wel heel erg proper, geen blad op het water...

Daarna terug naar `dorpje` en zijn we de zoon van Pala tegengekomen. Hij ging met ons mee naar een NOG hogere berg waar zijn vader een guesthouse had waar we konden overnachten. De trip naar boven was alweer zwaar afzien, de jongen wilde mijn rugzak dragen, maar dit kon ik toch niet over mijn hartje krijgen.. ik werk namelijk liever niet mee aan kinderarbeid..

Toen kwamen we boven... waaw.. dit was geweldig.. geen autos, mensen bekijken je niet of je een alien bent, zooooo rustig... mmm.. heerlijk. We kregen een heerlijke maaltijd van Pala (ooit nog de kok geweest voor de Dalai Lama) en zijn dan, na een wiskey, rond 19u in bed gekropen..

De dag erna heel weinig gedaan, gekeken naar de mensen en kinderen om ons heen, genoten van de uitzichten, eens rondgewandeld op de berg, thee drinken, ... chillen.. Nog 3 mensen kwamen aan, een duitse, litouwse en spaanse..

Nog een dag verder zei Pala dat het wel de moeite zou zijn om naar de watervallen te gaan. Zijn dochter (10j) zou ons wel gidsen. Wij zijn op dit voorstel ingegaan, hebben onze lunch meegenomen en vertrokken naar de watervallen. De tocht was heel leuk omdat we ineens met 7 kinderen op weg waren!! Ze gingen allemaal mee om zich daar te wassen en om te spelen. Deze kinderen hadden een hakmes bij en een glazen fles.. ze waren meestal op blote voetjes terwijl de weg heel smal was en vol lag met stenen en netels..

Aangekomen aan het water trokken de kinderen onmiddellijk hun kleren uit en begonnen te ravotten in het water. Koen deed zijn zwembroek aan en ging de kinderen helpen als lift van de ene naar de andere steen in het water.. het was ongelooflijk.. de kinderen, en wij, hadden zoveel lol, het zonneke scheen zalig, de kinderen hadden visjes en kikkers gevangen, het was gewoon een heerlijke dag... Bij het teruggaan liepen de kinderen voorop en gingen zich verstoppen in de struiken om ons te laten verschieten... was echt heel leuk...

s avonds nog gekaart met onze gids en Pala, nog wa gesemmeld met de andere toeristen en rond 20u terug in bed..

Gisteren dan terug onze rugzak genomen en op weg naar Yuksom. Pala zei: 2 hours down, 1 hour up, dus wij wisten 4u bergaf, 2u bergop. We hebben dit gedaan, was alweer afzien, de zon was verschroeiend, maar we hebben het gehaald in 6u..

Nu terug beetje chillen in Yuksom, eens bekijken of we een trekking kunnen doen (ditmaal zonder onze grote rugzak, deze mogen de Yaks dragen (ik doe namelijk wel aan dierenmishandeling.. :) )

Morgen wsl met jeep, 6u rijden!, naar Gangtok om onze permit voor Sikkim te verlengen en eventueel een trekking regelen...

Bij vragen, laat maar gerust horen, wij gaan gewoon verder met ons leventje, bij speciale dingen hoor je het wel!!